Πέμπτη 10 Ιανουαρίου 2013

Το μέτρο της ευφυίας είναι η προσαρμογή στην ζωή.


Κάθε ζωντανό στον πλανήτη μας έχει την ικανότητα εκτός από την τροφή...: να "κυνηγάει και να συλλαμβάνει"... πληροφορίες, να τις "καταναλώνει" εξοικειώνοντας τον εαυτό του μαζί τους, να τις "χωνεύει" αναλύοντάς τις σε απλούστερες, να τις "συνθέτει" μετατρέποντάς τις σε γνώσεις, να τις "αποθηκεύει" έτοιμες για χρήση, να τις "χρησιμοποιεί" για να επιλέξει λύση σε κάποιο πρόβλημα.Όσο πιο καλή απόδοση έχει ένας οργανισμός στις παραπάνω λειτουργίες τόσο καλλίτερη είναι η επιβίωσή του και τόσο πιο μεγάλο είναι το μερίδιό του στην χαρά.Η γάτα έχει ομολογουμένως την περισσότερη ευφυία από κάθε άλλο κατοικίδιο. Αφήστε μια ενήλικη γάτα στο πάτωμα ενός άγνωστου δωματίου και προσέξτε πως θα εξετάσει κάθε γωνιά, κάθε χαραμάδα και αντικείμενο, κάθε παράθυρο και πόρτα. Με αυτήν ακριβώς την ακούραστη όλο ενδιαφέρον περιέργεια γίνεται η "βασική έρευνα" (όπως περιγράφουν οι ειδικοί της συμπεριφοράς) και η γάτα συλλέγει πολύτιμες πληροφορίες από το περιβάλλον, που μπορούν ακόμη και να της σώσουν την ζωή.Το γνωστό γνωμικό πρέπει να ξαναγραφτεί. "Η περιέργεια ΔΕΝ σκότωσε την γάτα. Της έκανε δώρο άλλες 7 ψυχές".

Πέρα όμως από την ασυναγώνιστη έρευνα του περιβάλλοντος για "σύλληψη και κατανάλωση" των πληροφοριών, έχει αποδειχτεί η ανωτερότητα της γάτας στην "αποθήκευση" των επεξεργασμένων πληροφοριών πέρα από κάθε άλλο κατοικίδιο. Ο Dr. Maier καθηγητής ψυχολογίας του πανεπιστημίου του Μίσιγκαν μαζί με τον
Dr. Schneirla στο τμήμα συμπεριφοράς των ζώων του Αμερικανικού μουσείου φυσικής ιστορίας, συνέκριναν την λειτουργία της "αποθήκευσης" (μνήμης), σαν ένα κομμάτι του δείκτη ευφυίας του σκύλου και της γάτας.
Στην αρχή τους έδειξαν πολλά κουτιά και μετά τους δίδαξαν ότι μόνο το κουτί που είχε πάνω του μια λάμπα αναμμένη, περιείχε τροφή. Αφού είχε τελειώσει το μάθημα, οι ερευνητές άναψαν στιγμιαία την λάμπα. Για να ελέγξουν την μνήμη των ζώων, τους απαγόρευσαν να πλησιάσουν στο κουτί για μια χρονική περίοδο.Η σκυλίσια μνήμη δεν κράτησε πάνω από 5 λεπτά. Οι γάτες επέστρεψαν στο σωστό κουτί ακόμη και 16 ώρες μετά, ξεπερνώντας και τους πιθήκους και τους ουρακοτάνγκους.Η ικανότητα λογικής επεξεργασίας και χρήσης των γνώσεων στη γάτα για την επίλυση των προβλημάτων της έχει εκπλήξει ακόμη και ερευνητές.Οι γάτες είναι ικανές να δημιουργούν "μαθησιακά σύνολα" (learning sets), μια ικανότητα που έως τώρα την αποδίδανε μόνο στα πρωτεύοντα θηλαστικά.Για παράδειγμα:Εκπαίδευσαν γάτες να σέρνουν κουτιά με ρόδες. Μετά κρέμασαν μια λιχουδιά από την οροφή του δωματίου σε ύψος πολύ μεγαλύτερο από όσο μπορούσαν να φτάσουν με το πήδημά τους.
Οι γάτες απέδειξαν ότι μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν την νέα τους γνώση για να βρεθεί λύση σε αυτό το νέο πρόβλημα. Σκέφτηκαν δηλαδή να σύρουν το κουτί στην συγκεκριμένη θέση, να το χρησιμοποιήσουν σαν σκαμνί ανεβαίνοντας πάνω του, και να φτάσουν έτσι την τροφή.
Οι γάτες μαθαίνουν με την παρατήρηση, την μίμηση, την δοκιμή και το λάθος, ακριβώς όπως οι άνθρωποι. Υπάρχουν χιλιάδες ιστορίες με γάτες που ανοίγουν πόρτες από το χερούλι, που χτυπούν κουδούνια, που ανοίγουν ντουλάπια, σβήνουν και ανάβουν το φως, και ακόμη, ότι χρησιμοποιούν την ανθρώπινη τουαλέτα απλώς παρακολουθώντας τον "ιδιοκτήτη" να κάνει αυτές τις δραστηριότητες.Πολλοί ειδικοί της συμπεριφοράς της γάτας αλλά και ψυχολόγοι παιδιών συμφωνούν ότι μία ενήλικη γάτα έχει την ευφυία ενός παιδιού 2-3 χρονών, και ξέρουμε βέβαια πόσο έξυπνο και ικανό είναι ένα παιδάκι αυτής της ηλικίας στον χειρισμό αντικειμένων.Είναι να απορεί κανείς πόσο πιο εύκολα εκπαιδεύει η γάτα τον "ιδιοκτήτη της από ότι ο "ιδιοκτήτης" την γάτα του...Παρά το γεγονός ότι η γάτα είναι η πιο έξυπνη από όλα τα κατοικίδια ζώα, είναι σημαντικό για τους "ιδιοκτήτες" της να κατανοήσουν την ιδιαιτερότητα της πορείας της σκέψης της και να μην της αποδίδονται ανθρώπινα κίνητρα. Γιατί με αυτόν τον τρόπο ακολουθείται λάθος δρόμος στην προσέγγιση και στην θεραπεία των προβλημάτων συμπεριφοράς.Για παράδειγμα, μια γάτα δεν μπορεί να αναπολεί το παρελθόν ούτε να κάνει σχέδια για το μέλλον. Είναι λοιπόν άχρηστο και σκληρό όταν ένας "ιδιοκτήτης" τιμωρεί την γάτα του για κάτι που έκανε λίγα λεπτά πριν και δεν του ήταν αρεστό. Πρέπει να ξέρει ότι η γάτα δεν μπορεί να κάνει συνδέσεις μεταξύ της δράσης της και της τιμωρίας αν αυτά δεν γίνουν ταυτόχρονα. Η λάθος συμπεριφορά της γάτας σε τέτοια περίπτωση προκαλείται από το στρες που της δημιουργούν οι πράξεις του "ιδιοκτήτη" της.Τελικά η έκταση των νοητικών ικανοτήτων της γάτας είναι ακόμη άγνωστη.
Θα συνεχίσει όμως να μας καταπλήσσει με τις πολυμήχανες ικανότητές της.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου